12 Ekim 2012 Cuma

Yeni Bir Umut Işığı: Jatropha


Son zamanlarda gündemi meşgul eden konulardan biri de petrol fiyatlarında yaşanan artış, öyle ki bu durum dünyanın en pahalı benzinini kullanmamıza yol açmakta. Senelerden beri bize söylenen alternatif yakıtlarının olduğudur. Peki, biz bu alternatif kaynakların ne kadarını biliyoruz ve bu kaynakların hangisi bizim için uygun maliyetli ve daha kullanılabilirdir? Esas sorumuz bu olmalı. Özellikle son günlerdeki petrol zamlarından ötürü etanol yağlar ve bu yağlar içinde yeni çeşit bir umut ışığı olan jatrophadan bahsetmek gerekli. Günümüzde etanol yakıtlara müthiş bir ilgi var fakat her etanol yakıt kullanılabilir mi? Etanol yakıtlara olan ilgi son zamanlarda gıda fiyatlarının yükselmesi sorununu beraberinde getirdi. Farklı ürünlerden etanol yakıtlar üretilmeye başlanması ile en çok göze çarpan bitkiler; mısır, şeker kamışı ve buğday oldu. Bu tip ürünlerin etanol yağına ve dolayısıyla yakıtına öylesine talep arttı ki bu sefer de gıda sorunu baş göstermeye başladı. Hatta gıda fiyatlarının petrol fiyatlarını geçmeye başlaması etanol yakıtın anlamını yitirmesine yol açtı.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
Peki, nasıl bir yakıt kullanmalıyız ki normalde faydasız ama tam etanol yakıt üretimine uygun bir bitki olsun. Çünkü yukarda bahsedilen mısır, şeker kamışı ve buğday gibi bitkiler aynı zamanda temel gıda maddesi olarak kullanılabilir durumda. Bir bitki düşünün ki meyvesi yenmez, suyu içilmez, normalde hiçbir işe yaramaz. Jatropha tam bu noktada karşımıza çıkıyor.      
             

Jatropha Hindistan'da çorak arazilerde yetişen 1,2 metrelik boyunda odunsu çalılıktır. Golf topu büyüklüğündeki yenmeyen meyvesinin çekirdeğindeki yağ biyodizele dönüştürülebilir. Kuraklığa dayanıklı olan, bakım gerektirmeyen ve ortalama 50 yıl ömrü olan jatrophanın suni gübre ya da su ihtiyacı hemen hemen yok denecek kadar azdır.  

Hindistan Devlet Demir Yolları, ülkedeki demiryolu hatlarına 7,5 milyon jatropha dikti ve dizel lokomotiflerinde bu bitkinin yağını kullanmaya başladı. Hükumet bu çalılığın yetiştirilebileceği 11 milyon hektarlık çorak arazi belirledi. Hindistan Devlet Demiryolları bakanlığı bahçe mühendislerinden ve bu uygulamanın öncülerinden O.P.Singh, günün birinde ''her evde jatropha yetiştirileceğini söylüyor. Jatropha yakıtının varil başına maliyeti 43 ABD doları; bu rakam, seker kamışıyla etanol üretiminin maliyetine denk fakat diğer biyolojik yakıtlardan çok daha ucuz.                     

Bitkisel yağı, işlemlerden geçiren şirketler, Hindistan'daki çiftçilere jatropha tohumları için uzun vadeli ve sabit fiyatlı sözleşmeler öneriyor. İngiliz biyodizel şirketi D1 Oils şimdiden Swaziland, Zambiya ve Güney Afrika'da 150 bin hektarlık alana jatropha dikti. Hollandalı Bioking şirketi de Senegal'de dikim yapıyor. Çin'de büyük ölçekli jatropha üretimi yapmayı düşünüyor. Yenilenemez bir enerji kaynağı olan petrolün zamanı geldiğinde bittiğinde yerine daha az zarar veren bu tip yakıtların bulunması, geliştirilmesi ve takibi hayati derecede önemlidir. Türkiye’de de jatropha konusunda yeni yeni araştırmalar yapılmaya başlamakta ve özellikle ziraat fakülteleri bu konuya ilgiyle bakmaktadır. Dünyanın en pahalı benzinin kullanıldığı Türkiye’nin jatropha konusunda daha fazla çalışma yapması ve yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmesi gerektiği ortadadır.

(Kaynaklar:Lester Brown- Uygarlığı kurtarmak için harekete geçmek- Plan 3.0 B)

Yazı: Barış Öztekin
barisoztekinn@gmail.com
Kadir Yusuf Öztürk
İklim Takımı Kaptanı
kadiryusufozturk@hotmail.com